V jubilejnom roku 30. výročia Nežnej revolúcie, ktorej sa hovorilo aj zamatová, sa stávame svedkami niečoho nevídaného. Prichádza nová zmena, nová polarizácia na základe nových práv pohlavia. Pred 30 rokmi sme mali dve pohlavia, po 30 rokoch už máme 3 – aj stredné – ono. Pokrok nezastavíš. Dúhový zamat, zamat pod rúškom onakvosti, je oslavou toho, že sme každý iný.   Neoliberálna hrdosť na „Ja som lgbt“. Ak nie je Boh, všetko bude (aj legislatívne) dovolené. Registrované partnerstvá, gay-rodiny, lesbo-materstvá, lgbt-deti, dokonca si budeme môcť niekoľkokrát za život vyberať, či budeme chlapcom alebo dievčaťom. Má to aj výhody. Zmena šatníka, zmena toaliet. Dokonca si môžeme ísť vybrať aj novú spodnú bielizeň do Victoria’s Secret, hoci pred rokom sme to ešte nemohli. To všetko príde po voľbách, ak volič dovtedy neprehliadne tento na prvý pohľad bláznivý kabaret, ktorý však je v skutočnosti zlomom  spoločnosti.

Delenie kresiel s fiktívnymi preferenciami sa už začalo. Verejne sa dáva na známosť, kto bude premiér, kto bude ten a kto onen. Ešte vlka nechytili, už na jeho kožu pili. Aké prosté.

Na videopozvánke Progresívneho Slovenska na Pride Gay pochod si aktéri sypú na hlavy dúhové popoly. Práškové pigmenty sa používajú pri prepisovaní ikon. Zamieňať ich za symboly Queer komunity nie ako znaky kajúcnosti, ale pýchy, je takmer bohorúhačské. Pre „prideistov“ je to však dôvod na hrdosť, lebo sme lgbt.

Na prelome tisícročí jeden z prognostikov predpovedal, že 21. storočie bude storočím menšín, uchádzajúcich sa o svoje práva. Proti gustu žiaden dišputát. A my, „heteráci“?

V učebniciach medicíny sa uvádza, že homosexuálnu skúsenosť má 3-5% mužov, na Slovensku je ich zhruba 3%, v Čechách asi 5%, u žien je to číslo nižšie (3). Zahraničné štúdie však poukazujú na fakt, že percentuálne zastúpenie ľudí s celoživotnou homosexuálnou orientáciou sa pohybuje len od 0,7% do 1,1%, teda je výrazne menšie ako mýtizované 4%. T.W. Smith, Planning Perspectives 23, May/June 1991, Family Planning Perspective, 1993, (2,4).

Výskum na jednovaječných dvojčatách však potvrdil, že na vzniku homosexuality sa nepodieľa  genetika, ale iné faktory,  teda vplyv vonkajšieho prostredia (1,2).
Odkiaľ prišla táto nová vlna? Nie je to len módny trend, spoločenské klišé? Čo je za tým? Cherchѐ la femme.  Nič nie je také, ako sa zdá.

V každom prípade narážame na problém, kedy téma pohlavia je vnímaná ako nástroj zviditeľňovania sa.  Potvrdzovanie svojej identity nielen duchovnej, ale aj telesnej odlišnosti,  je snahou  lgbt komunity  po presadení sa. Spoločenská pseudoakceptácia „dúhových“ reflektuje trend odvádzania pozornosti od iných, spoločensky dôležitých tém. Funguje to  rovnako účinne ako komercionalizácia smrti v súčasnom umeleckom priemysle – detektívky, horory či trillery.

V kriminalistike platí poučka: ak chceš vypátrať vraha, nájdi motív. K jedným z kultových filmov tesne pred revolúciou patril film amerického režiséra Davida Lyncha Modrý zamat (Blue Velvet,1986). Otvára svet plný násilia a perverzity. Film sa začína pohľadom na plátno, ktoré zapĺňa modrý zamat. Zdanlivá delikátnosť zakrýva psychopatické predátorstvo, základné hodnoty stavia na hlavu. Začína sa to tak, že Jeffrey, hlavná postava filmu, pri prechádzke lesom nájde v tráve odrezané ľudské ucho.

Kto chce počuť, nech počuje. Kto nechce počuť, nech hlasuje, potom zmena určite príde.

 

  1. Blanchard, R. Fraternal birth order, family size, and male homosexuality: Meta-analysis of studies spanning 25 Years. Archives of Sexual Behavior 47, 1–15, https://doi.org/10.1007/s10508-017-1007-4 (2018)
  2. Tuesday M. Watts, Luke Holmes, Jamie Raines, Sheina Orbell & Gerulf Rieger: Arousal Patterns of Identical Twins with Discordant Sexual Orientations.Scientific Reports, volume8, Article number: 14970 (2018)
  3. https://dispersus.blog.sme.sk/c/361522/krivky-odhadov-poctu-homosexualov-v-sr-a-cr.html
  4. https://www.postoj.sk/1563/vas-pohlad-homosexualita-a-mytus-o-styroch-percentach